KT User Password Expiration Notification

Länkstig

Användarvillkor

Användarvillkor

Användarvilkor

Allmänna villkor

Definitioner 

Tjänsten 

Webbtjänsten stödförintegration.fi (nedan tjänsten) sammanställer information om lågtröskelverksamhet som stöder invandrades integration i Finland. Verksamheten kan vara riktad särskilt till personer som flyttat till Finland eller så kan det vara för alla öppen verksamhet som man kan delta i utan att ha flytande kunskaper i finska eller svenska. 

Tjänstens språk är finska, svenska och engelska.   

Tjänstens adress är 

  • kotoutumisentukena.fi (på finska)  
  • stödförintegration.fi och stodforintegration.fi (på svenska) 
  • fintegrate.fi (på engelska). 

Produktion av tjänsten 

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (nedan administratör) är ansvarig för tjänsten och upprätthåller den.   NTM-centralernas utvecklings- och förvaltningscenter bistår Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland i upprätthållandet av tjänsten.  

Kontaktuppgifter till Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland:  

NTM-centralen i Nyland  
PB 36, 00521 Helsingfors  
kotoutumisentukena(a)ely-keskus.fi.  

Användare 

I tjänsten kan annonser och nyheter sökas och läsas utan registrering. För att kunna annonsera om sin egen organisations verksamhet måste man registrera sig som användare i tjänsten. 

När användaren registrerar sig i tjänsten, godkänner användaren tjänstens användarvillkor, förbinder sig till dem och svarar för att följa dem.  

Innehåll 

I webbtjänsten stödförintegration.fi kan man 

  • söka och annonsera om integrationsfrämjande lågtröskelverksamhet och aktiviteter som riktar sig till invandrade eller som man kan delta i även om man inte kan finska eller svenska så bra.  
  • ta del av tjänstens aktualitetsinnehåll. 

Användarna svarar för att den information som de annonserar om i tjänsten är aktuell, riktig och överensstämmer med tjänstens användarvillkor. Tjänstens administratör svarar för innehållet under Aktuellt och innehållet i sina egna annonser.  

Tjänstens innehåll bestäms enligt dessa användarvillkor och tjänstens dataskyddsbeskrivning. Tjänsten är offentlig och den är gratis att använda.  

Användarvillkorens struktur och ställning 

Med dessa användarvillkor regleras administratörens och användarnas uppgifter, rättigheter och skyldigheter gällande tjänsten. 

  • Administratören kan uppdatera, justera och ändra användarvillkoren och webbplatsens innehåll och utseende utan användarens samtycke. 
  • Administratören har rätt att när som helst ändra tjänsten, dess innehåll, tillgänglighet och de krav som ställs på de anordningar och program som behövs för att använda tjänsten. 
  • Administratören har rätt att när som helst avbryta tjänsten.  
  • Administratören kan inte ändra tjänsten eller dess villkor på ett sådant sätt som kränker användarens väsentliga rättigheter. 
  • Användaren har rätt att när som helst sluta använda tjänsten. Också efter det har administratören ändå i dessa villkor definierade skyldigheter i fråga om användarens material.  

En gällande version av dessa användarvillkor finns på stödförintegration.fi. Ändringar träder i kraft när de har publicerats.   

När användaren tar tjänsten i bruk, förbinder användaren sig att iaktta användarvillkoren.  Användaren måste godkänna användarvillkoren i sin helhet. 

Utöver användarvillkoren tillämpas gällande lagstiftning.  

Användarrättighet och identifiering 

Alla som besöker webbplatsen kan se de annonser som registrerade användare har lagt ut i tjänsten. I annonserna syns uppgifterna till organisationen för den användare som publicerat annonsen, såsom organisationens namn, beskrivning, webbsida och länkar till sociala medier. I annonserna syns inte uppgifter om den användare som har gjort annonsen.  

Annonser om verksamhet kan göras av användare som har registrerat sig i tjänsten och har användarrättighet för åtminstone en organisation som är registrerad i tjänsten. En organisation kan registreras i tjänsten av en person som är anställd av organisationen eller på något annat sätt nära knuten till organisationen, t.ex. en styrelsemedlem eller en frivillig.   

Organisationer av följande slag kan registreras i tjänsten: 

  • registrerade föreningar 
  • registrerade stiftelser 
  • kommuner 
  • samkommuner 
  • sysselsättningsområden 
  • staten 
  • välfärdsområden 
  • läroanstalter 
  • evangelisk-lutherska och ortodoxa församlingar 
  • andra registrerade religiösa samfund 
  • handelskammare 
  • företag 
  • övriga. 

Av grundad anledning kan även en tillförlitlig verksamhetshelhet av annat slag eller medborgarverksamhet registreras som organisation i tjänsten. Då bedömer administratören från fall till fall hur tillförlitlig verksamheten är och om den är lämplig för tjänsten. Administratören bedömer också från fall till fall om det är ändamålsenligt att registrera aktörer eller verksamhetshelheter av annat slag som organisationer. 

Projekt kan inte registreras som organisationer i tjänsten. Den organisation som administrerar projektet måste registreras i tjänsten för att det ska gå att annonsera om projektets integrationsfrämjande verksamhet. Om det ändå är frågan om ett gemensamt projekt som administreras av flera organisationer, är det möjligt att göra ett undantag. Administratören bedömer från fall till fall om det är ändamålsenligt att registrera ett projekt som organisation i tjänsten. 

Vid registreringen skickas organisationens och dess första användares uppgifter till tjänstens administratör för godkännande. Organisationens första användare kan inte lägga ut annonser i tjänsten innan tjänstens administratör har godkänt organisationen.  

Innan administratören godkänner en användares registrering, har administratören rätt att begära att användaren ger tilläggsuppgifter som är viktiga med tanke på registreringen eller ändrar uppgifter som getts vid registreringen. Om användaren inte ger tilläggsuppgifter eller gör begärda ändringar inom en månad, har administratören rätt att neka till att registrera organisationen.  

Organisationens användare 

  • godkänner sin egen organisations övriga användare som användare av tjänsten 
  • kan publicera och radera sin organisations annonser  
  • kan redigera sin organisations uppgifter och annonser 
  • kan frånta sin egen organisations användare användarrättigheten för organisationen  

Med tanke på dessa uppgifter har organisationens användare rätt att se uppgifterna för alla användare inom den egna organisationen.  

Användaren identifierar sig i tjänsten med sin e-postadress och ett lösenord som användaren skapar själv. E-postadressen är användarens användarkod. Lösenordet ska ha åtminstone 12 tecken. Lösenordet ska också innehålla åtminstone en stor bokstav och en siffra.  

Behandling av person- och företagsuppgifter 

För att tjänsten ska fungera som planerat behandlar administratören privatpersoners personuppgifter, som är användarens namn, e-postadress, telefonnummer (frivillig) och IP-adress. Administratören behandlar också organisationers uppgifter, såsom webbadress, organisationstyp samt i vissa fall också FO-nummer. 

Användarens personuppgifter behandlas i enlighet med dataskyddsbeskrivningen, som upprättats enligt EU:s dataskyddsförordning.  

Organisationens användare har rätt att se uppgifterna för de andra användarna inom den egna organisationen. Dessa uppgifter är namn, e-post och telefonnummer (frivilligt). Denna rätt är viktig för att användarna ska kunna kontakta sin organisations användare när det uppstår problem i användningen av tjänsten.   

Tillämpning av lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen 

Utan användarens samtycke lämnar administratören inte ut användarens uppgifter i marknadsföringssyfte eller för andra ändamål som inte hör till tjänsten.  Administratören använder uppgifterna endast när administratören informerar om aktuella frågor som gäller tjänsten, t.ex. ändringar i tjänstens innehåll. Administratören iakttar god informationshantering i enlighet med kraven i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019). 

Upphovsrätt 

Tjänstens administratör eller någon annan informationsproducent som uppges i anslutning till materialet innehar rätten till det text- och bildmaterial som publicerats i tjänsten. 

Att använda och länka till tjänstens textmaterial är med omnämnande av källa tillåtet i sådana sammanhang som följer god sed. Om användning av materialet i kommersiellt syfte ska alltid avtalas separat med tjänstens administratör.  

Bilder och rätten att använda dem 

Endast tjänstens administratör har rätt att använda de bilder som finns i webbtjänsten.  

Material som finns i tjänsten 

Administratören övervakar inte aktivt det innehåll som användarna lägger ut i tjänsten. Den som har lagt ut en annons svarar för innehållet i annonsen och för att uppgifterna stämmer.  

Administratören svarar inte för kostnader eller skada som en användare orsakas av eventuella fel i innehållet på webbplatsen. Administratören svarar inte heller för en sådan olägenhet som beror på tekniska störningar eller till webbplatsen länkat material som publicerats av en utomstående part.  

Tjänstens språk är finska, svenska och engelska. I tjänsten kan annonser göras på dessa språk.  

Vad kan man annonsera om i tjänsten?  

I tjänsten kan man annonsera om: 

  • lågtröskelverksamhet och aktiviteter som riktar sig till invandrade och som främjar integrationen, t.ex. språkklubbar och kamratstöd. 
  • lågtröskelstöd på det egna språket för personer med ett främmande språk som modersmål, t.ex. rådgivningstjänster. 
  • lågtröskelverksamhet, frivilliguppgifter eller utbildningar som är öppna för alla och som man kan delta i även om man inte kan finska eller svenska så bra. 
  • enskilda evenemang som främjar integrationen 
  • webbtjänster som sammanställer av flera olika aktörer ordnad verksamhet som beskrivs i punkterna ovan.  

Verksamhet som annonseras i tjänsten ska vara öppen och basera sig på frivillighet. Verksamheten kan rikta sig till en viss målgrupp, men deltagandet får inte begränsas så att deltagarna t.ex. behöver remiss av en myndighet för att kunna delta.  

Varje integrationsfrämjande verksamhet eller grupp ska annonseras med en egen annons så att tjänstens sökmotor hittar verksamheten så bra som möjligt. Olika verksamheter och grupper får inte kombineras i samma annons.  

Verksamhet som annonseras i tjänsten får inte vara diskriminerande för någon. Deltagarna ska behandlas jämlikt. Verksamhetens värden ska främja jämställdhet mellan könen och jämlikhet mellan olika delar av befolkningen. Verksamheten får inte skapa motsättningar mellan olika delar av befolkningen.  

Vad kan man inte annonsera om i tjänsten?  

I tjänsten kan man inte annonsera om 

  • verksamhet och stöd som deltagaren behöver remiss för eller som förutsätter att deltagaren är kund t.ex. hos socialtjänsterna. 
  • verksamhet och stöd där uteblivet deltagande kan påverka kundens sysselsättningsförmåner. 
  • kommersiell verksamhet. Arrangören kan ta ut en skälig deltagar-, material- eller medlemsavgift, men ekonomisk vinning får inte vara målet för verksamheten.  Företag kan annonsera om avgiftsfri verksamhet i tjänsten. 
  • politisk eller konfessionell religiös verksamhet. Organisationen kan ändå ha en politisk eller religiös bakgrund. 
  • utbildning som leder till examen eller som enligt 28 § i integrationslagen kan godkännas som frivilliga studier av sysselsättningstjänsterna. I webbtjänsten kan annonseras om studier som utförs som bisyssla och inte påverkar deltagarens försörjning. 

Administratörens rättigheter  

Administratören 

  • har rätt att behandla det material som finns i tjänsten vid administrationen av tjänsten 
  • har rätt att radera en annons i tjänsten, om den inte är förenlig med dessa användarvillkor eller innehåller föråldrad information. Användaren får ett meddelande om saken per e-post. När användaren har gjort de ändringar som administratören kräver, kan användaren publicera annonsen på nytt 
  • har rätt att från en i tjänsten publicerad annons radera av användaren felaktigt valda teman för att tjänstens sökmotor inte ska ge felaktiga resultat 
  • har rätt att vid behov lägga till uppgifter i en annons för att tjänstens sökmotor ska hitta annonserna på ändamålsenligt sätt  
  • har rätt att göra sådana ändringar i annonsen som gör den lättare att läsa och tydligare. Sådana ändringar är t.ex. att ändra annonsens styckesindelning och korrigera uppenbara stav- och grammatikfel. 
  • har inte rätt att göra ändringar i annonsens sakinnehåll 
  • har rätt att producera sammandrag och statistik om användningen av tjänsterna och visa dem offentligt utan identifieringsuppgifter 
  • har rätt att göra annonser som berättar om webbtjänster som sammanställer information om verksamhet eller aktiviteter som produceras av flera olika aktörer och som främjar integration. I dessa fall överenskoms om annonserna med webbtjänsternas administratörer.  
  • har rätt att stänga ner eller göra ett avbrott i tjänsten, om det är skäl att misstänka att tjänsten är utsatt för en datasäkerhetsattack. Administratören kan också stänga ner eller göra ett avbrott i tjänsten om användaren använder tjänsten på ett sätt som strider mot dessa användarvillkor, lagstiftningen eller god sed. Vidare kan administratören stänga ner eller göra ett avbrott i tjänsten, om användaren använder tjänsten på ett sätt som äventyrar tjänstens funktion eller datasäkerhetsarrangemang eller om det finns grundad anledning att misstänka att tjänsten missbrukas.  

Förenlighet med lag och god sed samt missbruk 

Användaren ser till att material inklusive länkar som överförs till tjänsten överensstämmer med lag och god sed och inte kränker upphovsrätten eller är annars lagstridiga. Material som överensstämmer med god sed är inte bl.a. material som innehåller uttryck, skrivelser eller presentationer som är rasistiska och kränker människovärdet eller integritetsskyddet.  

Om administratören upptäcker missbruk, kan användaren utestängas från tjänsten. Om gärningen uppfyller brottsrekvisitet, görs en polisanmälan om missbruket.  

Administratören har rätt att radera sådant material eller innehåll som strider mot lagstiftningen eller i övrigt kan orsaka skada.  

Administratörens skyldigheter och ansvar 

Administratören upprätthåller tjänsten så att den är tillgänglig 24 timmar i dygnet alla dagar i veckan. Det kan ändå inträffa avbrott i användningen av tjänsten. Avbrott i tjänsten kan uppstå endast vid oöverstigliga hinder för administrationen eller om det är avbrott i den allmänna datatrafiken.  

Administratören kan tillfälligt avbryta tjänsten om det utförs ändrings- eller reparationsarbeten på tjänsten eller andra åtgärder som orsakas av systemets underhåll. En sådan situation kallas driftsavbrott. Administratören informerar om planerade driftsavbrott på tjänstens webbsidor. Användaren bör beakta driftsavbrottens inverkan på sin egen kommunikation. Om avbrott i kommunikationen föreskrivs bl.a. i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019). 

Tjänsten är en del av statsförvaltningen. Ansvaret för den fastställs enligt principerna för offentliga samfunds skadeståndsansvar och då beaktas föreskrifterna i dessa användarvillkor och speciallagstiftningen. När en myndighet utövar offentlig makt, bestäms grunderna för statens ansvar på det sätt som sägs i 3 kap. 2 § i skadeståndslagen (412/1974).  

I övrigt bestäms statens ansvar enligt dessa användarvillkor och allmänna skadeståndsrättsliga principer, om det inte föreskrivits separat om ansvaret i speciallagstiftningen. Om skadeståndsskyldighet för den registeransvarige och andra som behandlar personuppgifter föreskrivs i artikel 82 i den allmänna dataskyddsförordningen och skadeståndslagen.  

Administratören svarar inte för driftsavbrott som orsakas av ett tekniskt fel. Administratören svarar inte heller för en sådan skada som en användare orsakas som följer av att innehållsmaterial försenas, försvinner, skadas eller feldirigeras.  

Administratören svarar generellt sett inte för förvaring av material som sparats i tjänsten, om inte administratören har förbundit sig till det för en bestämd tid.  

Administratören kontrollerar två gånger i året riktigheten i innehållet i de annonser som administratören har gjort om webbtjänsterna. 

Användarens skyldigheter och ansvar 

Användaren svarar i enlighet med vad som ovan konstaterats för innehållet och presentationsformen i fråga om det material som användaren skickar eller annars använder med hjälp av eller via tjänsten.  

Användarkoden till tjänsten är personlig. Användaren är själv ansvarig för sin användarkod och sitt lösenord. Användaren är också ansvarig för hur tjänsten används med användarens användarkod och lösenord. Det är på användarens ansvar att hålla lösenordet hemligt.  

Användaren är ansvarig för arkiveringen, förvaringen och förstöringen av material som användaren producerar. Tjänstens administratör är inte skyldig att förvara användarnas material.   

Med 180 dygns mellanrum ska användaren granska och uppdatera innehållet i de annonser som användaren lagt ut i tjänsten. Om det är mindre än 180 dygn mellan den annonserade verksamhetens start- och slutdatum, går annonsen ut den dag verksamheten upphör.  I annat fall går annonsen ut 180 dygn efter att användaren har skickat annonsen för publicering. Om användaren har satt ut ett start- och slutdatum för anmälningstiden, går annonsen ut samma dag som anmälningstidens slutdatum. 

Annonser som gått ut syns inte längre offentligt på stödförintegration.fi. När användaren loggar in i tjänsten, kan användaren redigera sina gamla annonser och publicera dem på nytt. Användaren får en påminnelse till sin e-post en månad innan annonsen går ut och då kan användaren förlänga annonsens giltighetstid.  

Användaren svarar för att användaren med sitt sätt att använda tjänsten inte producerar, sänder, förvarar eller i övrigt hanterar sådant material som strider mot god sed, lagstiftningen eller myndigheternas föreskrifter.  

Om användaren bryter mot dessa användarvillkor, kan användaren bli skyldig att ersätta skador som brottet orsakat. Brott mot användarvillkoren kan också leda till straffrättsliga påföljder enligt 26 § i dataskyddslagen (1050/2018), 34 kap. 9a § (540/2007) i strafflagen och 37 kap. 11 § (514/2003) i strafflagen.  

Sluta använda tjänsten 

Användaren har rätt att när som helst sluta använda tjänsten. Användaren kan antingen radera sin användarrättighet själv eller be att administratören raderar den.   

Rätten att använda tjänsten är i regel i kraft tills användaren raderar sin användarrättighet eller ber att den ska raderas. När användaren raderar sin användarrättighet eller ber att den ska raderas, kan användaren inte längre logga in i stödförintegration.fi. Tjänstens tekniska administratör raderar användarkoder varje månad. Administratören behandlar också de användaruppgifter som finns sparade i tjänsten så att de blir anonyma.  

Annonser som användaren har gjort i stödförintegration.fi finns alltjämt kvar i tjänsten, om inte användaren har raderat dem själv.  

Efter att användarrättigheten har raderats tillämpas på hemlighållande av användarens uppgifter och på användarens integritetsskydd den lagstiftning som är i kraft vid tidpunkten i fråga. 

Insamling av information om besökare 

Administratören kan samla in uppgifter om hur och när webbtjänsten används, t.ex. från vilka sidor användaren har kommit till webbtjänsten eller vilken webbläsare användaren använder. Den insamlade informationen är anonym och kopplas inte till enskilda användare. Informationen samlas in för att man ska kunna analysera användningen av webbtjänsten och utveckla webbtjänsten så att den betjänar användarna bättre.  

I webbtjänsten stödförintegration.fi används personuppgifter också för att svara på respons som användarna har gett. När användaren skickar sin e-postadress, godkänner användaren att den sparas så att administratören kan ta kontakt med användaren för att svara på responsen.  

Rekommenderade webbläsare 

Tjänsten kan användas med de senaste versionerna av webbläsarna Microsoft Internet Explorer, Google Chrome, Safari och Mozilla Firefox.  Tjänstens utseende kan avvika i äldre versioner av dessa webbläsare eller mer sällsynta webbläsare. Det är också möjligt att det inte går att använda tjänstens alla funktioner.  

Övriga villkor 

Webbtjänsten stödförintegration.fi innehåller länkar och hänvisningar till tredje parters webbtjänster. I dessa webbtjänster tillämpas deras egna användarvillkor.  

På denna tjänst tillämpas finländsk lag mellan administratören och användaren. Meningsskiljaktigheter som uppstår mellan administratören och användaren gällande denna tjänst avgörs vid Helsingfors tingsrätt.